15 februari 2013, Les 4
Deze les staat Dominique er in haar eentje voor. Behalve Robin, zijn alle kinderen aanwezig. We hebben zelfs een gast: Bart, een vriendje van Ilja. Gelukkig kruipt Coen af en toe in de rol van Christie om Dominique te helpen.
Bijna alle kinderen hebben een snaarinstrument meegenomen naar de les. Dominique stemt ze allemaal in E mineur, zodat ze mooi samen klinken. Vorige week hebben we de gitaar van Dominique al bestudeerd, nu kunnen de kinderen zelf aan de slag: vasthouden, aanslaan en mooie geluiden erop maken.
Tijdens het spelen ontstaat al snel een lied:
Weet je wat ik hoor,
met m’n oor,
ik hoor een gitaar met m’n oor.
We zingen ‘Jammen op een pan en een emmer’ van Dirk Scheele. Verschillende kinderen kennen het liedje al. Ze mogen mee jammen met hun gitaren.
Daarna doen we twee spelletjes. Eerst het luisterspel. We splitsen de groep in tweeën en zetten de kinderen met de ruggen naar elkaar. We verdelen twee exemplaren van vijf verschillende instrumenten over de twee groepen. Een kind uit groep 1 speelt. Het kind met hetzelfde instrument in groep 2 probeert direct te antwoorden. Lukt het ook als twee kinderen tegelijk spelen? Ja hoor, dat gaat heel goed. Goede concentratie en goed geluisterd.
Ten slotte doen we de instrumentenstoelendans waarbij de groeiende groep afvallers samen met Dominique op het podium de muziek voor de kinderen rond de stoelen maakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten